top of page

Piloot worden

Piloot worden of leren vliegen kan op verschillende manieren. Je kan immers leren vliegen met zweefvliegtuigen, helikopters, motorvliegtuigen , enzovoort. Tevens kan je dit puur als hobby doen of je kan er ook je (bij)beroep van maken.

Bij Vliegclub Grimbergen, gekwalificeerd als een Declared Training Organisation (DTO), leiden we aspirant-piloten op tot privé-piloot op vleugelvliegtuigen - PPL(A) - met een bevoegdverklaring op éénmotorige landvliegtuigen met zuigermotor, officieel omschreven als Single Engine Piston (Land) -  SEP(L). Met deze vergunning kan je als hobbyist rondvliegen zonder er geld mee te verdienen en enkel bij goede weersomstandigheden. Dit is dan ook het basisbrevet indien je later wil doorgroeien tot commercieel of lijnpiloot.

 

Om deze vergunning te behalen, zal je in grote lijnen de volgende stappen moeten ondernemen:

  • de theorielessen

  • het medisch onderzoek

  • de praktische opleiding

  • de theorieproef

  • het praktijkexamen

 

  1. De theorielessen.
    Naast het leren besturen van een vliegtuig als dusdanig zal je je ook moeten voorbereiden op de theoretische proef. Dit kan parallel gebeuren met je praktijkopleiding maar de realiteit leert ons dat het toch wel interessant is om al een aantal maanden theoriecursus achter de kiezen te hebben alvorens de praktijkopleiding te starten.
    De club richt hiertoe elk jaar een cursus in die een 35-tal sessies van elk drie uur behelst. Ze is modulair opgebouwd zodat je kan starten in september of in januari. De lessen gaan door in de lokalen van onze club op het vliegveld van Grimbergen, iedere zaterdag van 09u00 tot 12u30 met halverwege een kleine rustpauze. De lessenreeks volgt gedeeltelijk de schoolvakantieperioden met een korte onderbreking in de kerst- en paasvakantie. De eerste les is informatief en pas de tweede week wordt het inschrijvingsgeld geïnd voor zij die blijven deelnemen. De aanwezigheid van iedere les wordt gestaafd door te handtekenen. Het Directoraat-generaal Luchtvaart kan deze lijst inkijken ter controle.
    Om je in te schrijven voor de theorielessen bij Vliegclub Grimbergen moet je eerst “Theorie Cursist” worden. Zie lidmaatschap.
     

  2. Het medisch onderzoek.
    In principe kan je de praktische opleiding aanvatten zonder voorafgaande medische keuring. Door je simpelweg een persoonlijk vliegboek aan te schaffen kan je, vergezeld van een instructeur, de lucht in.
    Bij Vliegclub Grimbergen hanteren we hiervoor een minimumleeftijd van 16 jaar. Je dient echter wel de medische keuring te ondergaan voor je eerste solovlucht en de verdere opleiding. Om onaangename verrassingen achteraf te vermijden, is het daarom aan te raden toch eerst je medisch te laten keuren zodat je met een gerust hart de opleiding kan aanvatten.
    Het medisch onderzoek stelt de fysieke en psychische geschiktheid van de kandidaat vast. Het onderzoek kan plaatsvinden bij een Centrum voor Luchtvaartgeneeskunde of bij een luchtvaartgeneeskundige keuringsarts - Aeromedical Examiner (AME) - naar keuze. Nadien zal je, afhankelijk van je leeftijd, op regelmatige basis een nieuw onderzoek moeten afleggen voor de verlenging van je medisch attest
     

  3. De praktische opleiding.
    De praktijkopleiding gebeurt uiteraard individueel, op afspraak met een vaste instructeur van de club en volgens de beschikbaarheid van de vliegtuigen. Je bepaalt zelf het ritme van de praktische opleiding, maar je houdt er toch best een zekere regelmaat in. Afhankelijk van de vrije tijd waarover je beschikt, de weersomstandigheden en de beschikbaarheid van de instructeur, kan je je licentie behalen binnen de zes maanden maar kan je het ook spreiden over een periode van bijvoorbeeld één of twee jaar.  De gemiddelde opleidingsduur voor de praktijkopleiding bij Vliegclub Grimbergen bedraagt anderhalf jaar.  Onze opleidingstoestellen kan je terugvinden onder de rubriek Vliegtuigen.
    Om je praktijklessen te kunnen aanvatten bij Vliegclub Grimbergen moet je eerst “Vliegend lid” worden. Zie lidmaatschap.
     

  4. De theorieproef.
    Na het succesvol afronden van de theoriecursus moet je binnen de 12 maanden het examen afleggen bij het DGLV te Brussel. Je moet je vooraf inschrijven en een inschrijvingsrecht betalen. Het examen bestaat uit meerkeuzevragen die handelen over de volgende onderwerpen:
       - luchtvaartwetgeving
       - menselijke prestaties
       - meteorologie
       - communicatie
       - beginselen van het vliegen
       - operationele procedures
       - vluchtprestaties en -planning
       - algemene kennis van het luchtvaartuig
       - navigatie
    Om te slagen moet je op elk onderdeel minstens 75% behalen. Als je niet voor alle onderdelen slaagt, heb je 18 maanden de tijd om de modules waarvoor je een onvoldoende haalde opnieuw af te leggen. Je moet slagen voor dit examen vooraleer je het praktijkexamen mag afleggen.
     

  5.  Het praktijkexamen.
    Eens je geslaagd bent voor de theorieproef kan je, op voorstel van je instructeur, de praktische proef afleggen. Dit dient te gebeuren binnen de 24 maanden na het slagen voor het theoretische examen. Om het praktijkexamen te mogen afleggen moet je ook 17 jaar oud zijn en over minimum 45 uren vliegervaring beschikken, waarvan minstens 25 uren met een instructeur en 10 uren solovlucht.

ready for take-off cessna 172
bottom of page